New Business Challenge: Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Rianne Asperen - WaarBenJij.nu New Business Challenge: Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Rianne Asperen - WaarBenJij.nu

New Business Challenge: Ghana

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

30 Juni 2014 | Ghana, Accra

Een nieuwe internationale uitdaging en dus weer een nieuwe blogreeks. Deze keer ga ik naar Ghana! Ons team en dus onze business case werd uitgekozen om deel te nemen aan de New Business Challenge. Een mooie overwinning met een gave prijs: een reis van 10 dagen naar Ghana én 4 weken voorbereiding met coaching en online seminars. Zes weken waarin we werken aan een business case, die innovatief maar ook haalbaar is en vooral volledig gericht op de Ghaneze markt. Een enorme uitdaging!

De challenge begon met een kick-off waarin we de vraag van ons bedrijf- Philips- zo algemeen mogelijk probeerden te benaderen. Philips is relatief nieuw en onbekend op de Ghanese markt maar wil graag meer marktaandeel en daarbij een nieuw product gaan lanceren: de solar lamp. Dit is een led lamp met daaraan een zonnepaneel. Het zonnepaneel gaat op het dak en de lamp werkt met een accu die steeds door de zon wordt opgeladen. Een ideaal product voor Afrika: de zon is er immers in overvloed en veel mensen hebben daar geen/weinig toegang tot het elektriciteitsnet. Philips is niet de eerste en enige die met een solar lamp op de Afrikaanse markt komt. Hierdoor kunnen we veel leren van andere bedrijven die dit al hebben gedaan, maar blijft er toch ruimte om innovatief te denken. Een erg leuke opdracht!

Ons team bestaat uit 3 Nederlanders en 3 Ghanezen, en sinds 3 juni werken we online samen. Dit gaat niet altijd gemakkelijk, ook doordat de Skype verbinding nogal eens te wensen overlaat. Communiceren valt dus niet mee en hierdoor is er veel wederzijds onbegrip geweest en weten we niet altijd wat de ander doet. In Ghana zal dit echter helemaal goed komen en hebben we nog genoeg tijd om elkaar te updaten over wat we allemaal al hebben uitgezocht en gevonden. Ook gaan we daar allerlei bedrijven bezoeken. Er is nog veel ruimte voor spontane ideeën en creativiteit, dus ik ben erg benieuwd wat er uiteindelijk uit gaat komen.

A.s. donderdag vlieg ik naar Ghana en begint de challenge. In het weekend zullen we vooral elkaar en het land beter leren kennen, en vanaf maandag beginnen dan de bedrijfsbezoeken. Ik ben vanuit daar goed online bereikbaar (ook via whatsapp!) en zal proberen weer wat blogs te schrijven. Ik kan echter niet alles vertellen over mijn businesscase (ook nu niet) want het is dus een wedstrijd ;). Dus over het gehele business plan vertel ik pas na de reis (dus na 13 juli). Voor meer algemene informatie over de challenge, en de blogs van andere deelnemers, zie http://newbusinesschallenge.nl/. Mochten jullie nog tips, informatie of wat dan ook kwijt willen, over Ghana (ik zit wel bijna alleen in Accra) of over solar lamps, Philips of wat dan ook, dat is zeker welkom en wordt zeer gewaardeerd!

Groetjes, Rianne

• 01 Juli 2014 - 12:23

Wim Van Asperen:

heel veel plezier

• 01 Juli 2014 - 14:58

Hennie Van Lenthe:

Veel werk en reis plezier

• 01 Juli 2014 - 18:34

Stephanie:

Wat leuk en wauw wat een mooie ervaring! Veel plezier!

• 03 Juli 2014 - 11:54

Anke: