Constructief in Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Rianne Asperen - WaarBenJij.nu Constructief in Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Rianne Asperen - WaarBenJij.nu

Constructief in Ghana

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

06 Juli 2014 | Ghana, Accra

Deze eerste dagen in Ghana draait alles om het bouwen van constructies. Meteen valt me op hoe veel er gebouwd wordt in Accra. Veelal prestigieuze projecten met mooie architectuur. Maar ook hoor ik hoe een oud gebouw gerenoveerd wordt met mooie nieuwe kleuren. Indrukwekkend en het blaakt van het optimisme. En dat is mooi, want ook in onze business challenge draait het om de opbloeiende economie van Ghana. Ik heb de afgelopen weken veel gelezen en data gezien over deze welvaart en het was daarom goed om dat ook te zien.

De eerste dag van de challenge bleven we in deze ‘rijke bubbel’: we gingen op bezoek bij de ambassade, kregen daar een heerlijke lunch en leerden onze teamgenoten en de opdracht beter kennen. Ook dit ging aan de hand van bouw-opdrachten: de marshmallow game! Met spagghetti, tape, touw en een marshmallow moesten we een zo’n hoog mogelijk bouwwerk maken in 18 minuten dat volledig zelfstandig kon blijven staan. Ons bouwwerk was met recht het meest innovatief, out of the box en zelfs een beetje buiten-de-regels om. Ons plan werd afgekeurd en ons plan B faalde door de tijdsdruk en paniek. Vervolgens werd onze aanpak geanalyseerd en adviseerden we onszelf om zeker onze innovativiteit te behouden, maar ook een ‘plan B’ uit te werken. De opdracht was daardoor erg nuttig!

Ook op zaterdag bouwden we aan ons businessplan, vooral door al onze ideeen bij elkaar te leggen en overzicht te krijgen. Dit deden we ook door de plannen in een zogenaamd business canvas te verwerken en daarmee te analyseren waar we nog aan moesten werken. De komende dagen gaan we veel organisaties bezoeken, waarvan de meeste afspraken al zijn gemaakt. We werken als team erg efficient en zijn allemaal zeer gedreven om te winnen. Het is enorm leuk om zo efficient te kunnen werken na de afgelopen 4 weken van miscommunicatie, uitstel en onduidelijkheid.

Natuurlijk is er ook genoeg vermaak geweest. Zo hebben we de voetbalwedstrijd volledig in stijl gekeken en uitbundig gevierd. Vandaag hebben we een waterval bezocht en aan de voet van die waterval gezwommen: een fantastische ervaring. En ook is iedere maaltijd een feest: er zijn zoveel heerlijke Ghanese gerechten om te proeven.

Kortom, er wordt aan iets moois gebouwd deze week!

• 07 Juli 2014 - 14:20

Conny:

Klinkt weer heel inspirerend Rianne. De energie spat er weer vanaf. Alle succes en geniet!

en nu verder met mijn eigen business challenge:-)

hartelijke groet
    Conny

• 07 Juli 2014 - 18:46

Free:

Joehoe! Wat een leuke verhalen weer. Dat recept van die spaghetti-marshmallow-toren wil ik wel hebben als je terug bent (zowel plan A als B natuurlijk ;)).

Heel veel succes en plezier nog daar :) xxx Free