Hoogte en dieptepunten - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Rianne Asperen - WaarBenJij.nu Hoogte en dieptepunten - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Rianne Asperen - WaarBenJij.nu

Hoogte en dieptepunten

Blijf op de hoogte en volg Rianne

03 April 2013 | Tanzania, Mwanza

Mijn reis in Tanzania is al bijna ten einde: nog maar een week en ik ben al weer thuis! Wat is het snel gegaan, en wat heb ik veel kunnen doen, beleven en ervaren deze 3 maanden. Ik heb straks nog zoveel te vertellen, ook al waren jullie actieve bloglezers ;). De ervaringen tijdens deze reis waren echt een mix van hoogte en dieptepunten; up en down. Als ik terug kijk kan ik met zekerheid zeggen dat er geen moment sleur is geweest, geen moment dat ik dacht: ja, nu word het leven hier normaal... of zelfs saai en voorspelbaar ;). Ook de afgelopen week was weer extreem, daarover deze blog.

Met eerst een hoogtepunt: de Kilimanjaro! Dit tripje had ik al een tijdje geleden geboekt, omdat ik deze berg gewoon moest zien! Samen met drie andere interns hebben we een soort ryanair vlucht geboekt en hebben we een weekendje Moshi en Arusha bezocht. Moshi vonden we alledrie heerlijk: echt een verademing omdat het zo klein en rustig is, en het uitzicht op de kili (vanaf ons dakterras) was echt een genot! Ook hebben we die dag een koffieplantage bezocht, waar we alle stappen van het koffieproces hebben gezien en ervaren: het groeien van de planten, verkleuren van besjes, plukken, drogen en pellen van besjes; branden, malen en koffie zetten. En vervolgens die koffie drinken met fantastisch uitzicht. De koffieplantage was een flinke wandeling bergopwaarts, met verpletterende uitzichten, maar ik weet nu wel dat ik een kilimanjaro beklimming echt niet had aangekund, haha! In Arusha hebben we vrienden ontmoet van mijn twee mede-interns, waarmee we gezelllig zijn gaan eten en uit zijn gegaan. De volgende dag besloten we Arusha te verkennen. Ook zeker niet slecht! Spontaan kwam ik terecht op een paas-gospel festival, wat cultureel zeer verantwoord was, maar ook fijn was voor mijn paas-gevoel.

Dan nu weer een update op onderzoeksgebied. Want als ik daar op terug kijk, heb ik echt geluk gehad! Ik ben zoveel geholpen, en heb (ook al koste dat veel flexibiliteit) uit eindelijk bijzonder veel data kunnen verzamelen. Dit heb ik allemaal vorige week in mijn internship report moeten schrijven, waarvoor dus die deadline stond. Dit report hielp me echter wel om mijn data te analyseren, wat ik ook nodig heb voor mijn presentatie a.s. vrijdag. Het leuke is dat ik nu al goede feedback heb gekregen! Het rapport werd beloond met een 7,5 door mijn begeleiders van de universiteit en veel lof over mijn fieldwork. Ook heb ik mijn report met zowel SNV als de LCBs doorgesproken, waar ik nuttige en positieve feedback op kreeg (dit noemt men peer-check, en het is best eng!). Ik ben nu druk bezig al hun opmerkingen (want natuurlijk is niet alles alleen maar lovend, en is er nog veel werk aan de winkel!) te verwerken, maar het geeft me in ieder geval goede motivatie voor de presentatie deze week én de komende drie maanden waarin ik deze data echt tot op de bodem ga doorgronden.

Ik hoop deze week nog een keer te kunnen bloggen, bijvoorbeeld vanuit mijn hotel in Dar es Salaam, maar kan niets garanderen. Zaterdag begin ik aan mijn 18urige busreis naar Dar, waarna we zondag, maandag en dinsdag die hoofdstad en vooral de naburige stranden gaan verkennen. Dinsdag/woensdag nacht vliegen we terug en woensdag de 10e landen we op Schiphol. Dat is dus precies over een week, en hoewel deze blog dus veel negatieve dingen zegt over het leven hier, zijn er ook veel positieve dingen waar ik afscheid van moet nemen. Nog even een verse ananas gescoord op de markt, ugali gekookt met mijn hostelgenoten, nog een keer in de buitenlucht zwemmen en veel verse vis eten. Maar ik kijk ook echt uit naar andijvie stamppot met worst! Tot snel!

Xx Rianne


  • 03 April 2013 - 14:50

    Anke:

    JE KUNT HET :D
    *doet een cheerleader dansje*

  • 03 April 2013 - 17:44

    Conny:

    Hoi Rianne

    Geniet nog heerlijk van de stranden als toetje van een mooie intensieve reis.
    Ik heb genoten van je verslagen en het mee mogen "reizen". Van harte hoop ik dan ook dat je nog andere delen van de wereld op je programma zet al moet je er misschien nu even niet aan denken.

    Ik wens je alvast een goede thuisreis en Smakelijk Eten van stamppotten en worsten:-)

    groetjes
    Conny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Welkom op mijn weblog! Deze blog ben ik begonnen toen ik 4 maanden in Hong Kong ging wonen en studeren. Ik ben de blog blijven gebruiken voor andere reizen. Groeten, Rianne van Asperen

Actief sinds 12 Aug. 2009
Verslag gelezen: 695
Totaal aantal bezoekers 36461

Voorgaande reizen:

30 Juni 2014 - 14 Juli 2014

New Business Challenge Ghana

11 Januari 2013 - 10 April 2013

Afstudeer-onderzoek in Tanzania

01 Augustus 2012 - 18 Juli 2012

Kenia & eerlijke handel

25 Augustus 2009 - 24 December 2009

4 maanden HK!

Landen bezocht: