Een frisse herstart! - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Rianne Asperen - WaarBenJij.nu Een frisse herstart! - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Rianne Asperen - WaarBenJij.nu

Een frisse herstart!

Blijf op de hoogte en volg Rianne

05 Maart 2013 | Tanzania, Mwanza

Na de midterm evaluatie, mijn vakantiedagen met Vincent en Ina is het tijd voor de tweede helft van mijn onderzoek. Een nieuwe LCB, Chigoto plus, is enthousiast over mijn komst de komende twee weken. Deze LCB is geen NGO maar een bedrijf dat in alle drie de sectoren (renewable energy, agriculture en water (wash)) werkt met SNV, maar ook verschillende andere partners heeft. Genoeg daar te ontdekken dus! Ik heb met hen nu al een fabriek bezocht in zonnebloem olie, en een bedrijf in kookstellen (gebeurt hier nog op houtskool, maar dit kookstel is al schoner en beter dan de reguliere variant). Ook heb ik weer een zelfde meeting bezocht over water als de vorige keer met EDFO, maar nu in Magu. Goed vergelijkingsmateriaal, en die meetings blijven boeiend voor mij! Natuurlijk staan ook weer wat kantoordagen op de planning, deze keer een mooi pand in het centrum, en ook met meer internet (en dus vaker skype en mailcontact;)). De mensen in dit bedrijf werken hard en veel (van 8.00-19.00 en ook in het weekend) dus voor mij hopelijk ook een stimulans om even keihard aan mijn onderzoek te werken.

Er is ook een frisse herstart op komst... het regenseizoen nadert namelijk en dat is flink te merken. Het is heet, benauwd en droog overal. In bepaalde regio’s is het al zo droog dat oogsten mislukt zijn. Mijn meeting van vorige week in Maswa ging daarover. De droogte heeft namelijk niet alleen gevolgen voor de landbouw, maar de waterpompen gaan er ook stuk van. Iedereen verlangt dus echt naar het regenseizoen, dat nu al laat is en naar verwachting slechts kort zal zijn. Het is het onderwerp van gesprek hier, de verkiezingen in Kenia halen het er niet bij. De lokale overheid hier is overigens terughoudend over dit onderwerp. Zij geven de klimaatverandering de schuld en zien niet in hoe zij iets aan de situatie kunnen doen. Ik merk deze weken dus weer echt hoe NGOs (en bedrijven) dit zelf proberen in te vullen, wat niet altijd makkelijk is en politiek soms best gewaagd.

Mijn laatste vakantiedagen betekenden voor mij persoonlijk een frisse herstart. De dagen met Vincent en Ina hebben me echt veel goed gedaan. Vooral vanwege al het kletsen en delen van ervaringen met hen. Maar ook de reisjes in de tweede week waren weer erg geslaagd. We zijn samen nog naar Musoma geweest, hebben daar genoten van het strand, de bier-ugali en de rustige markt. Maar we zijn ook op dagtrip naar een paradijselijk eiland gegaan net voor de kust van musoma. Via een idyllische bootvaart (houten schuit, volgeladen met enorm veel spullen en mensen en dan op een simpel motortje naar de overkant) met schitterend uitzicht op veel rotsen, vogels en reptielen. Het eiland was echt heel mooi, vol natuur, mooie stranden maar ook een heel relaxed eiland leven. We hebben er heerlijk gewandeld (hoewel we de weg kwijt raakten en hoe vind je die dan terug als je al anderhalf uur geen mens hebt gezien?). en daarna lekker uitgerust op een rots. De dagen daarvoor zijn Vincent en Ina naar Ukerewe geweest, een groter eiland bij Mwanza. Ik kon niet mee vanwege SNV tripjes, maar ga naar aanleiding van hun enthousiaste verhalen zeker ook een keer! En de rest van de tijd hebben we geshopt in Mwanza, een jurk laten maken bij een lokale ‘fundi’, nog een keer uitgeweest en vooral vaak en veel lekker gegeten! En dat allemaal echt voor een schijntje, vakantie vieren hier is erg goedkoop ;). Dus mocht iemand nog twijfelen, wees welkom om me ook op te zoeken! :)

Tot slot, bedankt voor alle reacties en mails. Ik vind het enorm leuk om te zien en horen wie mijn blog volgen en hoe het jullie vergaat!

  • 05 Maart 2013 - 19:01

    Hennie Van Lenthe:

    hallo Rianne

    weer een leuk verslag,wat ben jij druk met alles zeg,
    wij zijn vandaag naar je Opa en Oma geweest,wat heel gezellig was.
    groetjes uit Hardenberg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Welkom op mijn weblog! Deze blog ben ik begonnen toen ik 4 maanden in Hong Kong ging wonen en studeren. Ik ben de blog blijven gebruiken voor andere reizen. Groeten, Rianne van Asperen

Actief sinds 12 Aug. 2009
Verslag gelezen: 483
Totaal aantal bezoekers 36483

Voorgaande reizen:

30 Juni 2014 - 14 Juli 2014

New Business Challenge Ghana

11 Januari 2013 - 10 April 2013

Afstudeer-onderzoek in Tanzania

01 Augustus 2012 - 18 Juli 2012

Kenia & eerlijke handel

25 Augustus 2009 - 24 December 2009

4 maanden HK!

Landen bezocht: