EHBO workshop - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Rianne Asperen - WaarBenJij.nu EHBO workshop - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Rianne Asperen - WaarBenJij.nu

EHBO workshop

Blijf op de hoogte en volg Rianne

09 Augustus 2012 | Kenia, Nairobi

Al voor de reis dacht ik na over wat ik de vrouwen en meiden van het project zou kunnen leren. Wat zouden zij eigenlijk willen weten? En waarom zou juist ik hen dat dan kunnen leren, en bijvoorbeeld niet de lokale school. Vragen die terugkomen op een essentieel geloof dat ik heb over ontwikkelingssamenwerking: namelijk dat deze moet aansluiten op hun behoeften. De meiden in ons project zitten al op een soort middelbare school, en zijn behoorlijk slim. Ook zijn ze op sommige vlakken veel slimmer dan ons, bijvoorbeeld waar het gaat om hun eigen land en vaderlandse geschiedenis. De vrouwen van de sieradenwerkplaats zijn veelal niet naar school geweest. Toch kunnen ze redelijk engels, en zijn zij weer experts op het gebied van sieraden. Op de dag dat wij ze gingen helpen met de productie van sieraden, bleek hoe vaardig zij zijn, en dat wij toch weer vooral in ons hoofd leven...

Gisteren heb ik mijn eerste workshop gegeven. Dit was aan de vrouwen van de sieraden werkplaats. De workshop ging over EHBO. Dit is namelijk een van mijn vaardigheden die ik goed kan overbrengen, en die zij goed kunnen gebruiken in hun dagelijks leven. In een gesprek vooraf met onze reisleidster Linda, vertelde ze mij dat de vrouwen veel last van brandwonden hebben, doordat ze op open vuur koken. Mijn EHBO workshop ging dan ook vooral over brandwonden en de verzorging daarvan. Het begon met een leuk toneelstukje, waarin Vincent met een geschilderde brandwond en veel paniek het toneel betrad. Aan de hand van dit toneelstukje legde ik de theorie uit. Ik had het niveau eerst wat laag gehouden, en veel tijd ingepland voor vragen. Maar tijdens deze vragenronde werd duidelijk hoe noodzakelijk dit onderwerp voor hen was. Er kwamen veel verhalen over hun eigen ervaringen, die vaak veel heftiger waren dan hete thee en kookvuur. Zo vroegen ze al snel wat ze dan moesten doen als iemand niet meer zelf ademde. Samen met Sarah, een manager van de werkplaats, probeerde ik hen dat zo goed mogelijk uit te leggen.

Zo leide het gesprek ook naar huizen die geheel in brand stonden. Een relevant onderwerp, want tijdens de laatste verkiezingen in 2007 werden veel huizen in Kibera verbrand. Tijdens deze rellen, die soms zelfs burgeroorlog word genoemd, zijn ontzettend veel mensen hun huizen en familieleden kwijt geraakt. De angst zit er dan ook nog goed in, bleek in een gesprek met een van de meiden een paar dagen eerder. Zij vertelde dat ze nu al vooruit werkte aan school opdrachten omdat in september de eerste voorverkiezingen alweer zouden starten. In maart zijn de echte verkiezingen, en dit meisje vreesde dat ze dan voor lange tijd zou moeten schuilen. Hopelijk komt het dan niet weer zo ver, en hoeven ze de kennis uit mijn workshop dan niet toe te passen...

  • 10 Augustus 2012 - 17:37

    Wim En Henny:

    dat si ander koek dan ehbo op het water bij een festijn
    knap hoor dat je toch die gesprekken aangaat
    groeten pappa en mamma

Tags: EHBO, Kenia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Welkom op mijn weblog! Deze blog ben ik begonnen toen ik 4 maanden in Hong Kong ging wonen en studeren. Ik ben de blog blijven gebruiken voor andere reizen. Groeten, Rianne van Asperen

Actief sinds 12 Aug. 2009
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 36492

Voorgaande reizen:

30 Juni 2014 - 14 Juli 2014

New Business Challenge Ghana

11 Januari 2013 - 10 April 2013

Afstudeer-onderzoek in Tanzania

01 Augustus 2012 - 18 Juli 2012

Kenia & eerlijke handel

25 Augustus 2009 - 24 December 2009

4 maanden HK!

Landen bezocht: