Puur en eerlijk - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Rianne Asperen - WaarBenJij.nu Puur en eerlijk - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Rianne Asperen - WaarBenJij.nu

Puur en eerlijk

Blijf op de hoogte en volg Rianne

16 Augustus 2012 | Kenia, Nairobi

Deze reis staat in het teken van eerlijke handel. Al voor de reis kregen we workshops van fairfood, en van het project sieraden4life. Toen al ontstond een discussie over wat eerlijke handel, of fair trade, eigenlijk is. Wie bepaalt eigenlijk wat eerlijk is, en wat eerlijk genoeg is? Zijn die certificaten, zoals Max Havelaar en UTZ eigenlijk wel zo perfect? En kunnen producten dan zowel puur als eerlijk zijn?

Linda, de project leider van Stichting sieraden 4 life, vertelde ons dat zij zo fair trade mogelijk produceert. ‘Zo fair trade mogelijk’ want waar ze dan eigenlijk precies aan moet voldoen is niet duidelijk. Ook bleek na wat nabellen dat er niet eens een fair trade keurmerk voor haar sieraden bestaat. Haar werknemers hebben het in ieder geval erg goed, en alle winst van de organisatie gaat direct naar projecten in Kibera, zoals naar de school die wij iedere dag bezoeken. Maar dat is dan weer omdat ze een stichting is, en geen echt bedrijfje. Erg sociaal dus, maar of het dan ook eerlijke handel is?

Vandaag bezochten we een bedrijfje net buiten Nairobi dat bloemen teelt. Ze telen in de ‘Calla’, een bloem die iedereen wel herkent als ie em ziet: http://www.africalla.com/. Deze bloemen worden dus in Kenia geteelt, en kunnen binnen 24 uur de veiling in Nederland bereiken, waarna ze nog 2 weken in onze vaasjes kunnen staan. Africalla heeft +/- 50 ha grond en 900 werknemers in dienst. Deze werknemers behandelen ze uitstekend: ze krijgen een goed salaris, een huis, lunch op de werkplaats, medische zorg en scholing voor hun kinderen. Ook kunnen ‘general workers’, die bijvoorbeeld oogsten of wieden, doorgroeien naar een managersfunctie of specifieke cursussen volgen voor andere functies. Africalla is dan ook een gewilde werkgever in de omgeving; bij iedere sollicitatieronde staan er honderden kandidaten voor het hek te wachten...

Toch is het managen van zo’n bedrijf niet gemakkelijk. Vrij weinig werknemers blijken bijvoorbeeld trek te hebben in een hogere positie.. En zodra ze deze functie hebben zijn ze alsnog geneigd om te stelen van het bedrijf. Dit is een enorm probleem in het bedrijf waar de manager die wij spraken dan ook veel moeite mee had. Hij probeert de betrokkenheid bij zijn bedrijf dan ook te vergroten, maar dit is erg lastig onder Kenianen. Ze zijn vaak tijdelijk weer extra enthousiast, maar dit is ook zo weer verdwenen. De redenen hiervoor is de manager nog niet helemaal duidelijk, en hij probeert dan ook allerlei management theorieen hierop uit.

Iedereen die mij een beetje kent, weet wel dat ik deze onderwerpen enorm interessant vind. Ik heb de teler en Linda dan ook goed aan de tand gevoeld en ben van alles aan het ontdekken. Organisatiewetenschappen wordt zo ontzettend praktisch! En wie weet kan ik dit zo nog wel gebruiken in mijn onderzoek...

En wat nu eerlijke bloemen zijn? Ook Africalla is van plan een stichting in het bedrijf op te nemen en hiermee Kibera te steunen. Als dit lukt kunnen jullie zometeen ook bloemen bij Fleurop kopen die voor het goede doel zijn.

• 22 Augustus 2012 - 15:19

Free:

Rianne! Wow, heb je blog even bijgelezen. Wat moet dat een vreselijk interessante en leuke reis zijn geweest! :) Zie er naar uit al je verhalen irl te horen, want als het goed is ben je dus nu al terug toch?
    xxx