Het stoplicht - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Rianne Asperen - WaarBenJij.nu Het stoplicht - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Rianne Asperen - WaarBenJij.nu

Het stoplicht

Blijf op de hoogte en volg Rianne

23 Januari 2013 | Tanzania, Mwanza

‘Het stoplicht springt op rood, en dan weer op groen. In Mwanza is altijd wat te doen’.

In Mwanza is slechts 1 stoplicht. En die is er pas een half jaar. Best gek voor de tweede stad van Tanzania, met zn drukke verkeer. Ik heb me laten vertellen dat een half jaar geleden een heel aantal inwoners van Mwanza met een stoel bij het stoplicht gingen zitten. Gewoon om te kijken naar dat stoplicht en wat het deed. Voor mij is het nu mijn orientatiepunt geworden voor het stadscentrum: een enorme wirwar van drukke straatjes. Het is het Westpoint/de Dom/the Bank of China van Mwanza; een baken voor als ik verdwaald raak.

Ik ben zondag met Ite, een Nederlands meisje dat hier al 8 maanden is, de stad gaan verkennen. Zij liet me het stoplicht zien, maar ook allerlei andere belangrijke plekken: de lekkerste pizza’s, veilig en lekker schepijs, de supermarkten met westerse spullen etc. Zij spreekt al behoorlijk goed Swahili en weet heel goed haar weg in Mwanza. Ze weet hoe duur bepaalde spullen zijn en wanneer je dus afgezet word. Ze weet wat de mensen zeggen die ons aanspreken met ‘Mzungu’. Bijzonder handig dus!
We zijn samen naar twee markten gegaan; een met allerlei spullen en één met verse groenten vis en vlees. En er is van alles te koop! Kleding, tassen, electronica, boeken; echt fantastisch! Maar dus ook: bonen, paprika’s, tomaten, courgette, aubergine, wortels, genoeg! En dan heerlijke exotische vruchten: passievrucht, mango’s, ananas; allemaal heerlijk vers en best goedkoop! Maar dan moet je wel eerst weten hoe die vruchten in het Swahili heten, de cijfers en prijzen; anders word je flink afgezet. Dus ik ga de komende dagen iedere dag een kwartier Swahili leren uit mijn boekje, want dit wil ik ook kunnen ;).

Ook hebben we heerlijk luxe gegeten (voor 7,50eu) boven op het dakterras van een duur hotel in Mwanza. Met fantastisch uitzicht! Ik heb de touristische hotspot bekeken (een stel rotsen in het water). En daar ook foto’s van; die heb ik zojuist op facebook gezet, zodat jullie ook weten hoe het hier een beetje uitziet. Ook foto’s van het huis waar ik logeer. Oftewel; ik heb echt een heerlijk weekend gehad; ben al een beetje verkleurd en goed uitgerust.

Ps: dit verslag heb ik maandag al geschreven. Ik heb gewacht met online zetten omdat ik er foto’s bij wilde plaatsen. Maar het uploaden lukt maar niet, dus vandaar nu toch het verslag, en later de foto’s!

Tot snel, en bedankt voor de leuke reacties, mailtjes etc. Veel plezier met schaatsen deze week!

Xx Rianne

  • 23 Januari 2013 - 09:20

    Ite Van Aardenne:

    Leuk om te lezen! :)

    Was een gezellige dag en die chickenwings waren super lekker!!!
    Het stoplicht is er wel al 3 jaar ofzo, maar toch is het nog steeds zeer bijzonder.

    Geniet ervan!

  • 23 Januari 2013 - 11:05

    Opa En Oma:

    als je terug kom neem dat stop licht maar mee dan hebben wij ook er eenleuk om te horen dat het goed gaat met groet van opa en oma

  • 23 Januari 2013 - 16:41

    Ina:

    Weer zo'n ontzettend leuk stukje.

    Gewetensvraag: was je op de hoogte van de echte tekst van Herman Finkers of was het puur geluk, met je ene verkeerslicht in Mwanza.
    De echte tekst: eén stoplicht springt op rood, een ander weer op groen, in Almelo is altijd wat te doen.
    Komt uit de show: EHBO is mijn lust en mijn leven.
    Leuk in het licht van jouw workshop EHBO met slachtoffer Vincent in Nairobi, Kenia.
    Ben bijna geneigd om Finkers in te lichten.

    xx Ina


  • 24 Januari 2013 - 11:02

    Rianne:

    Haha vader kwam met de zin van het stoplicht! Ik heb toen nog wel de originele tekst gezocht, maar Mwanza heeft toch echt maar 1 stoplicht in tegenstelling tot wereldstad Almelo. In Culemborg inderdaad geen stoplicht, maar dan ook wel 20x minder inwoners ;). Ik heb de show ook nog proberen te kijken, maar mn internet was er helaas niet sterk genoeg voor. Onthouden voor als ik thuis ben!

  • 24 Januari 2013 - 22:00

    Conny:

    Wat een contrast. Wij hier met onze billen in de sneeuw ( ik zoek de warmte in de sauna op, vandaar) en jij daar lekker rondstruinend op markten en kruisingen.

    Toch neem je me in je verhaal meteen mee; mooi geschreven. Ik loop gewoon met je mee

  • 27 Januari 2013 - 22:22

    Hennie Van Lenthe:

    Gefeliciteerd met je Verjaardag
    groetjes uit Hardenberg

  • 28 Januari 2013 - 17:43

    Hennie Van Lenthe:

    het was een andere Rianne die jarig was sorry hoor

  • 28 Januari 2013 - 17:49

    Rianne Van Asperen:

    Geeft niets hoor Hennie! ik vond het stiekem wel leuk :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Welkom op mijn weblog! Deze blog ben ik begonnen toen ik 4 maanden in Hong Kong ging wonen en studeren. Ik ben de blog blijven gebruiken voor andere reizen. Groeten, Rianne van Asperen

Actief sinds 12 Aug. 2009
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 36457

Voorgaande reizen:

30 Juni 2014 - 14 Juli 2014

New Business Challenge Ghana

11 Januari 2013 - 10 April 2013

Afstudeer-onderzoek in Tanzania

01 Augustus 2012 - 18 Juli 2012

Kenia & eerlijke handel

25 Augustus 2009 - 24 December 2009

4 maanden HK!

Landen bezocht: