touristisch HK! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Rianne Asperen - WaarBenJij.nu touristisch HK! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Rianne Asperen - WaarBenJij.nu

touristisch HK!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rianne

20 September 2009 | Hong Kong, Hong Kong

Ik heb dit weekend de proef op de som genomen en geconcludeerd dat ik me nooit hoef te vervelen hier! De reisdrang naar China en omstreken is wat afgezakt aangezien ik me hier nu zo op mijn plek voel en alleen maar alles hier wil ontdekken… en er is nog zoveel te zien!

Even voor jullie overzicht: Hong Kong is meer dan alleen een stad, je zou het een land kunnen noemen, zij noemen het een Special Administrative Region (SAR). Hoewel het nu officieel een deel van China is, zijn er nog steeds gigantisch veel verschillen: zo hebben ze een andere muntsoort, betalen ze minder belasting en heb je een visum nodig om buiten Hong Kong te kunnen reizen. Hong Kong bestaat uit gigantisch veel eilanden (ook echt mini-eilanden die écht onbewoond zijn), maar de 4 grootste gebieden zijn: Hong Kong Island (met de grote bedrijven), Lantau Island (met de grote Buddha), Kowloon (met de markten en meest chineze cultuur) en de New Territories (de buitenwijken, zowel in luxe als arme zin). Die laatste 2 zijn eigenlijk schiereilanden en grenzen aan China. Hong Kong SAR is ongeveer half zo groot als Nederland.

In de afgelopen weken heb ik al veel gezien, en ben ik van touristische hotspot, via museum of tempel naar winkelstraat etc gevlogen. Zelfs zo radicaal dat ik bepaalde tourtjes die speciaal door de uni georganiseerd werden heb overgeslagen, aangezien ik die plekken al gezien had. Zo ook dit weekend. Bijna alle andere exchangestudenten waren een dagje naar Lamma Island (met dat leuke strand) en ik besloot dat ik mezelf wel kon vermaken. En dat is me uitstekend gelukt!

Ik heb weer mooie foto’s gemaakt van grote gebouwen in Central, de Feng Shui gespot van the bank of China (zie foto’s), door parken heen gestruind (met exotische apen en vogels!) kerken bezocht (zowel westerse koloniale kerken als fillipijnse kleurrijke) etc. Lekker ongedwongen en op mijn gemak. Door de dag heen mooie gesprekjes gehad met mensen die ook door zo’n park heen dwaalden, ook hun lunch nuttigden etc. Echt wel grappig om te merken dat alleen reizen helemaal niet zo vervelend is, en zelfs wel voldoening geeft!

De volgende dag, zondag, besloot ik de Filippijnse kerk nogmaals te bezoeken en de dienst mee te maken. Dit was echt een bijzondere ervaring. Een combinatie van katholieke gebruiken (wierook en communie), vrolijke liedjes, en multiculti publiek. Toch viel ik wel op als blanke lange vrouw, wat me vriendelijke glimlachen en knikjes opleverde. Er zijn veel immigranten in Hong Kong afkomstig uit de Fillipijnen, India Pakistan e.d. De vrouwen zijn vaak kindermeisje om Europese zakenlieden te ondersteunen, en hebben vrij op zondag. Zondag is dan ook de meest multiculturele dag in Hong Kong, en alle parken zitten volgeladen met picknickende mensen.

Verder heb ik de afgelopen week mijn band met de huisgenootjes wat versterkt. Ik ze onder andere flink laten merken dat Nederlands wel weten hoe ze met water om moeten gaan, tijdens de zogenaamde ‘water war’. Daar heb ik ook een meisje ontmoet dat wél van uitgaan houd (chinezen doen niet aan uitgaan, ze vinden het lawaaierig, duur en gewoon niet leuk…) waarmee ik maandag op stap ga (maandag, stap avond?? ik ben benieuwd!). Volgende week krijg ik ook Tai Chi lessen, ga ik een proefles Ultimate Frisbee meedraaien etc. Meer verhalen volgen!

xx Rianne

ps: Dat spookverhaal over de 2e verdieping blijft circuleren, ik hoor steeds mooiere versies… Mensen in mijn klas zijn er echt door gegrepen…

pps: http://picasaweb.google.nl/pomicela/TouristischHk1720Sep#


  • 20 September 2009 - 10:28

    Conny:

    mooi joh, goed te lezen dat je je ook in je eentje vermaakt in zo'n grote stad.

    en dan geldt ook daar mijn lijfspreuk: "Same same but different". Herken jij die ook?

  • 22 September 2009 - 16:30

    Petra :

    hoi leuke verhalen schrijf jij we leven helemaal mee. Oom henry werkt bij fresinius hemo care en bij jouw in de buurt zit een aftakking vandat bedrijfGuangzhou vind dat wel even leuk om te melden veel succes verder en lees met veel plezier jou reis ver slagen liefs tante petra en oom henry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hong Kong, Hong Kong

4 maanden HK!

Recente Reisverslagen:

06 Januari 2010

Gelukkig nieuwjaar!!

21 December 2009

Cheng Chau, Macau en deadlines

09 December 2009

Beijing! :D

14 November 2009

Teaching in China programme!

09 November 2009

De reis door India en Nepal op weg naar Delhi
Rianne

Welkom op mijn weblog! Deze blog ben ik begonnen toen ik 4 maanden in Hong Kong ging wonen en studeren. Ik ben de blog blijven gebruiken voor andere reizen. Groeten, Rianne van Asperen

Actief sinds 12 Aug. 2009
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 36462

Voorgaande reizen:

30 Juni 2014 - 14 Juli 2014

New Business Challenge Ghana

11 Januari 2013 - 10 April 2013

Afstudeer-onderzoek in Tanzania

01 Augustus 2012 - 18 Juli 2012

Kenia & eerlijke handel

25 Augustus 2009 - 24 December 2009

4 maanden HK!

Landen bezocht: