Cheng Chau, Macau en deadlines - Reisverslag uit Macau, Macau van Rianne Asperen - WaarBenJij.nu Cheng Chau, Macau en deadlines - Reisverslag uit Macau, Macau van Rianne Asperen - WaarBenJij.nu

Cheng Chau, Macau en deadlines

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

21 December 2009 | Macau, Macau

Ik heb nog nooit zoveel wallen onder mijn ogen gehad, maar ook nog nooit zo’n gave toetsperiode. Deadlines worden ineens heel anders, als je ze niet alleen voor school hebt, maar ook voor ‘de laatste hong kong ervaringen’. De laatste keer je favoriete maaltje in je favoriete kantine, de laatste keer een chocolade ijsje eten met uitzicht op het zwembad, de laatste keer die vreselijk steile heuvel van Shaw college oplopen omdat je weer de bus gemist hebt…
Deadlines…

En zo heb ik de afgelopen twee weken iets te vaak tot na 12en nog aan een paper zitten werken. Iets te veel koffie gedronken om het allemaal te overleven. Maar, aan de andere kant, ook veel te veel leuke dingen tussendoor gedaan. Mijn doorsnee dag bestond zo ongeveer uit:

- om 8 uur opstaan, koffie en ontbijt in bed en minstens twee hoofdstukken lezen voor een van mijn 2(!) boekverslagen
- daarna echt opstaan, computer aan of boek open en alvast lezen voor de aanstormende toets
- om 12 uur noodles voor lunch en dan om half 1 in de bus op weg naar het station om HK in te gaan
- om 6 uur eten met vriendinnen in een kantine
- en om 7 uur weer studeren
- op tijd slapen?? (of uitgaan, kwam ook wel eens voor (A))

Een kleine samenvatting van enkele supergave uitstapjes:

Wong Tai Sin Tempel! Op aanraden van mijn kamergenootje die weet van mijn passie voor tempels (als voorbereiding voor mijn magic examen? (A)). Wong Tai Sin tempel was inderdaad een heel indrukwekkende tempel. Mensen gaan daar massaal heen, de hele week door. Ze nemen plaats op een knielkussentje nadat ze een soort blik hebben gehaald met ongeveer 20 lange stokjes erin. Dat blikje beginnen ze dan te schudden (geen grap, het is oorverdovend als ze dat allemaal tegelijk doen). Het doel is dat je net zo lang schud tot een van de stokjes er spontaan uitvalt. Dat is dan je geluksstokje en het bevat een nummertje. Het stokje lever je vervolgens in bij een van de 100 ‘fortunetellers’ die het nummertje verbinden met jouw persoonlijke horoscoop. Voor een kleine vergoeding natuurlijk. Klinkt allemaal als een grote grap? Vond ik ook, maar het is echt een magische plaats, en mensen zijn er echt serieus, en staren ingespannen naar hun stokjes. Een bijzondere ervaring…

Cheng Chau Island, of ook wel: het piraten eiland. Het is een van de grotere eilanden van Hong Kong en werd vroeger inderdaad vaak bezocht door piraten. Het bevat een grot waarin ‘nog steeds een schat verborgen zou kunnen zijn’. Helaas waren Stephanie en ik te schijterig om dat donkere gat in te kruipen… :P We hebben wel heerlijk over het strand en de boulevard gelopen (op 13 december ja :P), de zon zien onder gaan en de dorps mannetjes de paardenraces zien volgen.

En Macau! Macau is net als Hong Kong een voormalige kolonie die nu zo half bij China gevoegd is. Alleen is Macau dan de Portugese variant! Heerlijke combinatie! Opeens overal de Portugese taal, Portugese lekkernijen, pastelgekleurde huizen én geweldig mooie katholieke kerken. Maar dan allemaal wel weer met een Chineze twist. Een beetje een vakantiegevoel dus, zo tussen je tentamens door ^^. Verder is Macau het Las Vegas van Azie, en heb je er dus ontzettend veel casino’s, hotels en touristen.

Verder heb ik ook heel educatief musea bezocht, andere tempels, rare markten (vogeltjes markt enzo) en ben ik lekker uit eten geweest. Het was een heel bijzondere en ook wel heel fijne toetsweek. En ik heb het idee dat ik mijn toetsen nog behoorlijk goed gedaan heb ook! :) Zeker mijn ‘magic’ toets. Maar het was ook wel een genot om daarvoor te studeren. Teksten en video’s over Aliens en Vampiers, Griekse mythen lezen en dat alles om er daarna een academisch essay over te kunnen schrijven. Ook mijn andere vakken waren echt heel tof dit semester! Ik heb echt veel geleerd over de Chinese cultuur, en ben daar heel blij mee geweest tijdens mijn reizen door China. Verder heeft het me geleerd dat ‘wij westerlingen’ een behoorlijk verdraaid beeld hebben van China en van Chinees communisme. De geïnteresseerden moeten me over deze dingen vooral maar uitvragen als ik weer terug kom, kan leuke discussies opleveren. :)

Het laatste verhaaltje zal ik schrijven als ik weer thuis ben. Daarin het verslag van mijn laatste reis door China (Guilin & Yangshuo), de laatste dagen in Hong Kong en het onvermijdelijke afscheid. Maar ook over de eerste dagen weer thuis zijn. Ik heb stiekem wel weer zin om naar huis te gaan, ook al was deze tijd in Hong Kong ongelooflijk leuk en bijzonder. Nu maar hopen dat het deze keer een witte kerst word…

‘Cause I’m flying home for Christmas… (8)

xx Rianne

ps: ik ben te druk/lui om foto’s up te loaden, die komen later. (A)

ps2: ik verlang stiekem wel een klein beetje naar wat meer rust als ik weer thuis ben (A) wallen zijn niet bepaald sierlijk op je laatste hk-foto's... :P

• 21 December 2009 - 14:40

Conny:

gewoon sperti op smeren Rianne, op die wallen dan eej. Schijnt te werken.

Goeie reis naar huis, welkom thuis en hele fijne rustige kerstdagen voor je met je familie. Laat je mam een pakje noodles kopen voor als de hollandse kerstdis te zwaar valt

goeie reis
    Conny

• 21 December 2009 - 17:29

Inge (van Aegee):

Hee Rianne,

Geniet van je laatste dagen en een witte kerst hier in Nederland!

Groetjes, Inge

• 21 December 2009 - 18:12

Hennie:

hallo Rianne

het was heel mooi om je verslagen te lezen
    goede reis terug naar Nederland en fijne Feestdagen .

groetjes hennie van lenthe

• 22 December 2009 - 20:17

Jorien:

Hallo Rianne

Goede reis toegewenst naar wit Nederland en naar huis toe.
    Leuk om je verslagen te lezen en foto's van je gezien te hebben. Fijne feestdagen toegewenst en een gelukkig 2010.En geniet van je rust.

Groetjes van oom Elwin,tante Jorien, Tim en Lieke

• 26 December 2009 - 10:39

Tante Petra:

fijne reisverslagen had soms het gevoel dat ik er een beetje bij was mooie fotooos fijn dat je weer thuis bent en een witte kerst koud brrrrr genieten van je pa en ma broertje en vriendinnen opa en oma en fam fijne rustige vakantie in holland lieve groetjes tante petra en oom henry mariet en rieneke
    remco en henry doei lieverd hou je taai