Teaching in China programme! - Reisverslag uit Shantou, China van Rianne Asperen - WaarBenJij.nu Teaching in China programme! - Reisverslag uit Shantou, China van Rianne Asperen - WaarBenJij.nu

Teaching in China programme!

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

14 November 2009 | China, Shantou

Na een drukke week waarin ik vooral heb gestudeerd, toetsen gemaakt, en lessen heb gevolgd was het tijd voor een weekend waarin ik anderen eens een lesje ging leren. ^^ De universiteit organiseert allerlei (geweldige en minder goede) activiteiten voor de uitwisselingsstudenten, waarin je de Chinese en Hong Kong-Chinese cultuur kunt leren kennen. Een van deze wat het ‘teaching-in-China’ programma. Dit programma stuurt 7 internationale studenten naar een hogeschool in China om daar Engelse les te geven, te vertellen over hun land en cultuur, maar ook om lekker te kletsen met deze studenten en meer van elkaar te leren. Voor ons betekende dit dat we op een (zeer goedkope) manier naar Shantou konden reizen, daar mochten slapen in de school (het is een boardingschool), en geweldig lokaal voedsel kregen voorgeschoteld. We mochten dus echt proeven van hun cultuur, maar ook van de manier waarop Chinezen onderwijs krijgen en hoe zij leven in zo’n boardingschool.

Het niveau van deze studenten zit tussen behoorlijk goed (Havo/VWO niveau) tot behoorlijk laag (soms zelfs niet eens brugklas niveau). De studenten zijn tussen de 16 en 20 jaar, en sommigen studeren echt Engels, anderen studeren economie of chemie en nemen dit er gewoon bij. Zoals gezegd wonen deze studenten echt bij de school, eten daar, hebben hun ontmoetingsruimtes, kortom leven daar echt. Sommigen kunnen op zondag even bij familie langs, voor anderen is dit te ver weg en alleen voor tijdens de vakanties. Volgens hen is de school in Shantou echt een heel goede school, en de moeite waard om voor te reizen of te verhuizen.

Mijn indruk van de school was echter natuurlijk gebaseerd op mijn Nederlandse achtergrond, en dan zie je wel echt veel shockerende verschillen. Het hielp dat ik zowel in Nepal als in India al scholen heb gezien, maar anders zou ook dit geval weer een (kleine) cultuurshock opleveren. De kamers bij de school waren minimaal gemeubileerd, met niet-doorspoelende wc’s, ‘kartonnen’ muren, en werden gedeeld door 4 studenten. De klaslokalen bevinden zich onder de kamertjes, en bestaan uit niet veel meer dan het traditionele krijtbord en schoolbankjes. Er zijn nog geen computers in de klaslokalen, hoewel ik sommige studenten wel met een laptop zag lopen. De geschiedenis-addicts zouden het kunnen vergelijken met onderwijs dat wij heel vroeger in Nederland hadden (begin 20e eeuw), voor de anderen heb ik natuurlijk foto’s. :)

Het lesgeven daar was erg grappig, want we kregen vooral de taak om informeel te blijven. Dus hebben we wat taalspellen gespeeld als ‘levend scrabble’, ‘taboe’ maar ook ‘weerwolven van wakkerdam’ in versimpelde versies. Met de studenten met laag niveau Engels ging dit moeilijker, en werden de spellen nog wat simpeler en meer gebaseerd op het criterium ‘lol’. Daarnaast hebben we ze echter ook verteld over onze landen, lieten we ze daar vragen over stellen, kregen ze een Engelse tekst te lezen over ‘Sinterklaas’ (jaja, mijn invloed :)), en dropjes te proeven (leverde erg grappige reacties op!). Al met al mooie manieren om ze vooral los te krijgen uit hun verlegenheid (Chinezen zijn erg behouden en verlegen in het begin) en interactie uit te lokken. Dit gebeurde vooral toen we later een wandeling gingen maken door een deel van Shantou, en een berg gingen beklimmen voor geweldig uitzicht! Mijn grootste aanspraak was het meisje dat zichzelf ‘happy angel’ noemde, en inderdaad een erg blij meisje was. Zij had nog niet eens de raarste naam, er waren ook Cherry’s, Miffy’s, Sunny’s en Winter’s aanwezig in de klaslokalen…

De volgende dag kregen we een kleine tour door Shantou, wat ook de moeite waard is om over te vertellen. Shantou is een redelijk grote stad, op zo’n 560 kilometer afstand van Hong Kong. Het is net als Shenzhen deel van de Special Economic Zone, wat inhoud dat China er flink in investeert, veel grote bedrijven zich daar vestigen, en er ‘iets andere handelsregels gelden dan in de rest van industrieel china’. Mijn kamergenootje noemde dit zeer typerend ‘special communism’, ik zou het eerder omschrijven als ‘kapitalisme’ of ‘neo-liberalisme’. Al met al heeft het er voor gezorgd dat Shantou een indrukwekkende stad is geworden, vol neonlichten, grote gebouwen, mooie appartementen etc. Dit is echter maar een deel van Shantou, het oudere en armere gedeelte is ook nog altijd aanwezig, en was voor mij nog veel indrukwekkender. Hier kun je echt de armoede zien van China, en dus ook de inkomensverschillen tussen arm en rijk….

Het hele weekend leverde dus flink veel hoogtepunten op, en ik heb er erg van genoten. De studenten waren erg aardig en enthousiast over ons programma, en het was leuk om dit voor ze te doen. Bovendien heb ik nu eindelijk China gezien, en kan ik er over meepraten, en dat is wel fijn als 1/3 van je vakken over China gaan… Tot slot heb ik weer foto’s voor jullie op http://picasaweb.google.nl/riannehk/TeachingInChina#

xx Rianne!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shantou

4 maanden HK!

Recente Reisverslagen:

06 Januari 2010

Gelukkig nieuwjaar!!

21 December 2009

Cheng Chau, Macau en deadlines

09 December 2009

Beijing! :D

14 November 2009

Teaching in China programme!

09 November 2009

De reis door India en Nepal op weg naar Delhi
Rianne

Welkom op mijn weblog! Deze blog ben ik begonnen toen ik 4 maanden in Hong Kong ging wonen en studeren. Ik ben de blog blijven gebruiken voor andere reizen. Groeten, Rianne van Asperen

Actief sinds 12 Aug. 2009
Verslag gelezen: 345
Totaal aantal bezoekers 36500

Voorgaande reizen:

30 Juni 2014 - 14 Juli 2014

New Business Challenge Ghana

11 Januari 2013 - 10 April 2013

Afstudeer-onderzoek in Tanzania

01 Augustus 2012 - 18 Juli 2012

Kenia & eerlijke handel

25 Augustus 2009 - 24 December 2009

4 maanden HK!

Landen bezocht: