De tyfoon Koppu en andere spookverhalen - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Rianne Asperen - WaarBenJij.nu De tyfoon Koppu en andere spookverhalen - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Rianne Asperen - WaarBenJij.nu

De tyfoon Koppu en andere spookverhalen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rianne

17 September 2009 | Hong Kong, Hong Kong

De tyfoon, ja eerst dacht ik ook dat het een soort grap was. Het hele weekend was ie niet op komen dagen (wat ik niet echt grappig vond, want daardoor had ik mijn weekendplannen uitgesteld..). En ook maandag viel het nog alles mee. Ik grapte nog tegen Bronya dat wij in Nederland stiekem al lang gewend waren aan tyfonen, aangezien het nogal veel leek op normaal herfstweer. Nog geen uur later kreeg ik te horen dat alle klassen niet doorgingen, en de wind binnen het komende uur zou versterken van windkracht 3 naar windkracht 8… Die hele maandagavond, nacht en dinsdagochtend is het blijven stormen, tot een uur of 10, waarna we dinsdagmiddag weer gewoon lessen moesten volgen. Nu is de schade op mijn uni gigantisch meegevallen (we zitten op een heuvel), maar een bepaald eiland is grotendeels overstroomd, en dat is slechts op zo’n 30 km afstand…

De hele week is het wat regenachtig gebleven, wat inhoud dat ik niet heel veel boeiends heb gedaan. Zondag wat rondgeslenterd, nogal veel films gekeken (heerlijk, Chinese liefdes films!!) en geshopt! (wat ook niet vervelend is, aangezien alles supergoedkoop is en ik helemaal verliefd ben op de mode hier!) Verder ben ik ook echt begonnen met studeren, oftewel artikelen lezen, onderzoekjes starten (ik moet ook hier een organisatie interviewen;)) etc. Om jullie toch wat leuk leesvoer te geven volgt hier een mooi verhaal over de chinezen en hun bijgeloof! (uit mijn ‘harry potter vak’)

Chinezen zijn namelijk gigantisch bijgelovig. En dan niet alleen op het gebied van Feng Shui en tempels, maar men gelooft ook massaal in geesten en spookverhalen. Zo kwam ik er achter dat er op mijn universiteit (CUHK) zo’n 10 spookverhalen circuleren, die iedere student kent. Een van die spookverhalen (vrij vertaald door mij) hieronder:


‘The Lotus Pond’ (de naam van een brug op de uni)

Een verliefd stel had op een avond om 22,00 uur afgesproken voor een date. Het meisje stond al een tijdje te wachten bij de zogenaamde lotus brug. Vanuit de verte zag ze hem al lopen, en liep hem vol verwachting tegemoet. De jongen was echter niet alleen, en bleek met een ander meisje te lopen. Het meisje was buiten zichzelf van woede, hij had haar zoveel beloofd, blijkbaar zo voorgelogen. Ze zag het niet meer zitten en sprong in het meer, waarna ze verdronk.

Na deze gebeurtenis schijnen een aantal jongens een knap meisje te hebben gezien, bij deze brug. In zo’n geval kent de jongen dit meisje niet, maar wil haar al te graag helpen als zij hem vraagt hoe laat het is. Zodra hij echter antwoordde dat het 22.00 is, trok zij hem achter haar aan het water in, waarna hij niet meer gezien werd…



Ik moest meteen lachen bij dit verhaal, net als bij de meeste andere verhalen. Het klinkt, en is, namelijk echt zo’n verhaal wat je bij een kampvuur verteld op een introkamp. Maar de meeste chinezen zijn er toch een beetje huiverig voor. Daarnaast heb ik ontdekt dat er bepaalde maatregelen zijn genomen. Zo is er een verhaal over de 2e verdieping van het gebouw waarin ik dit vak volg. Het gebouw bevat 8 verdiepingen, en geen trap om van verdieping naar verdieping te gaan. De lift stopt op alle verdiepingen, behalve op de 2e. Sterker nog, men heeft de moeite genomen om het knopje nummer ‘2’ niet tussen de opties te zetten… Blijft een vreemd gegeven, het is toch waardevolle ruimte die ze niet gebruiken…

Laten we het erop houden, dat de meeste Chinezen toch stiekem een beetje in dit soort verhalen geloven. En dat ik hierdoor de grootste lol heb tijdens mijn colleges… Wel stiekeme lol, want tegelijk leer ik ook over mijn eigen culturele gebruiken na te denken, en moet ik ook wel eens lachen om onze eigen rariteiten. En wie heeft ons toch in hemelsnaam wijsgemaakt dat Chinese draken vuur spuwen??? :P Hoe komen we erop??

xx Rianne

PS: ik zal weer even wat foto’s uploaden, daarop kunnen jullie ook zien wat ik verder nog allemaal heb gezien enzo ;) http://picasaweb.google.nl/pomicela/RandomsOftewelAllerleiFotoSVanAllerleiActiviteitenVanDeAfgelopenTijd#






  • 17 September 2009 - 12:01

    Rianne Van Asperen:

    ps: check die leuke advertentie hieronder: mochten jullie 463 euro over hebben.. weet dan dat je van harte welkom bent!! :P

  • 17 September 2009 - 12:09

    Judith:

    Hee Rianne! Wat een gave verhalen zeg, als ik 463 euro had zou ik zo naar je toekomen;) (helaas helaas, iets met arme student zijn en een gat in je hand hebben) die typhoon klinkt wel een beetje eng hoor! Nou, ik ga even inpakken voor mijn buitenlandse avondtuur (weekendje denemarken met 65 andere surfers!:D het gaat alleen niet waaien, das wel sneu)
    Geniet ervan xx

  • 17 September 2009 - 17:03

    Conny:

    vogel is uit waarom 4 een ongeluksgetal is voor Chinezen en 8 juist een geluksgetal. Of is dat ook een van onze eigen raritieten?

    Misschien is de Tyfoon even op t goede moment voor je gekomen.....rust.

    en ik ruil Hong Kong om voor Toscane, zon, zee, strand, cultuur, natuur en Itialaans eten in het vooruitzicht in goed gezelschap. Wat wil een mens nog meer.

    groet
    Conny


  • 19 September 2009 - 15:47

    Rianne:

    Even als reactie op Conny: Het woord voor het getal vier lijkt in het Putonghua (de nationale taal, door ons mandarijn genoemt) op het woord voor 'dood'. 8 klinkt als 'ontwikkeling' en is daardoor dus een goed getal. Zo hebben ze bij veel getallen een verhaal. 2 is bijvoorbeeld een extreme vorm, dus als je 24 hebt, word het een erge dood, 28 is juist veel geluk. Chinezen geloven ook hier heel erg in: zo word er meer betaald voor telefoonnrs zonder 4'en, en is het not done om 4 dim sum hapjes te bestellen, dan kun je er beter 5 bestellen en eentje laten liggen...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hong Kong, Hong Kong

4 maanden HK!

Recente Reisverslagen:

06 Januari 2010

Gelukkig nieuwjaar!!

21 December 2009

Cheng Chau, Macau en deadlines

09 December 2009

Beijing! :D

14 November 2009

Teaching in China programme!

09 November 2009

De reis door India en Nepal op weg naar Delhi
Rianne

Welkom op mijn weblog! Deze blog ben ik begonnen toen ik 4 maanden in Hong Kong ging wonen en studeren. Ik ben de blog blijven gebruiken voor andere reizen. Groeten, Rianne van Asperen

Actief sinds 12 Aug. 2009
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 36452

Voorgaande reizen:

30 Juni 2014 - 14 Juli 2014

New Business Challenge Ghana

11 Januari 2013 - 10 April 2013

Afstudeer-onderzoek in Tanzania

01 Augustus 2012 - 18 Juli 2012

Kenia & eerlijke handel

25 Augustus 2009 - 24 December 2009

4 maanden HK!

Landen bezocht: