Exchangeskills / ha juf in de soep! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Rianne Asperen - WaarBenJij.nu Exchangeskills / ha juf in de soep! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Rianne Asperen - WaarBenJij.nu

Exchangeskills / ha juf in de soep!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rianne

06 September 2009 | Hong Kong, Hong Kong

Ik herinner me een informatiesessie in oktober vorig jaar, waarin we werden voorbereid op een semester studeren in het buitenland. Er werd ons verteld over eigenschappen die een exchangestudent moet hebben/ontwikkelen om zo’n buitenlandperiode te overleven. Dat ‘overleven’ nam ik toen nog met een korreltje zout, maar ik besloot ze te onthouden om deze punten aan te dikken in mn selectiegesprek die ik een maand later zou hebben…

Nu, een dik half jaar later, zit ik hier. En met hier bedoel ik niet zo zeer hong kong, maar ‘de campus’, een megaterrein vol universiteitsgebouwen, samen met 450 (!) andere exchangestudenten. De andere studenten (in totaal zijn we met 20.000) zijn nog niet gearriveerd, en daar ben ik wel blij om, want 450 nieuwe mensen ontmoeten is al een hele uitdaging. De studenten komen uit allerlei uithoeken, van Hawaii tot Finland, en van zuid afrika tot Japan.

Ik heb in deze ene week zoveel mensen ontmoet dat (als we genoeg tijd hadden voor internetonzin) mn facebook-vrienden-aantal (want daar gaat het natuurlijk om in het leven…) zou verdubbelen. En toegegeven, ik heb me nog nooit zo populair gevoeld als hier :P Iedereen herkent me meteen als exchangestudent, en alle exchangers onder elkaar zeggen elkaar altijd gedag. Ik ben de hele week met verschillende groepen mensen uitgeweest, wezen eten, touristje gespeeld etc. Nu ik er zo terug op kijk denk ik dat ik zeker aan de 300 ontmoetingen kom, en dat is niet overdreven…

Mochten jullie nu geïnteresseerd zijn naar mijn essentiele vriendjes-zoek eigenschappen, dan volgt hier een overzicht van de skills die je nodig hebt om zo’n week te overleven:
- je moet te allen tijde geïnteresseerd zijn in de ander (ook als je daar even totaal geen zin in hebt).
- je moet goed over jezelf kunnen vertellen (en vooral basisinfo blijven herhalen).
- je moet net doen alsof je de anders naam gaat onthouden (en bij bepaalde personen dat ook echt doen)
- je moet opletten of je de ander misschien al hebt ontmoet, en dan niet nog een keer de hand schudden, want dat staat zo stom…
- je moet ALTIJD in staat zijn om engels te spreken, dus OOK sochtends vroeg, savonds laat en als je nog in de rij staat om op je koffie te wachten…
- je moet altijd blij en enthousiast zijn, chagrijnigheid word niet gewaardeerd
- je moet tegen weinig slaap kunnen
- je hebt geen privacy, als de ander ‘s nachts thuis komt word ook jij wakker, idem dito voor vroege ochtend praktijken van je kamergenoot
Oo, en intussen moet je ook nog allerlei informatie innen over de universiteit, 1000 formulieren invullen, de weg vinden op de immense campus (ik overdrijf niet) en slechte koffie accepteren.

Het viel niet mee…

Maar stiekem ben ik nu dus best wel trots op mezelf dat ik deze week heb overleefd, een aantal namen heb onthouden en weet dat ik deze mensen zeker vaker ga zien en spreken. Het was een supervermoeiende, verwarrende (heimwee naar thuis en goede vriendinnen!!!), maar te gekke week. Ik heb veel over mezelf geleerd maar ook over al die andere culturen en persoonlijkheden.

Nu zit ik op mijn nieuwe kamertje, tussen steeds meer andere studenten (die allemaal heel lief hallo zeggen als ik ze tegen kom in gang of lift), met een heel lief kamergenootje. Met dit kamergenootje heb ik al noodles en stroopwafels gedeeld, en over de meest leuke dingen gepraat. Ze is heel chinees en onschuldig en gaat waarschijnlijk veel studeren hier (Chinezen zijn heel ijverig) dus ze zou een heel goede invloed op me kunnen hebben. ^^

Vanaf maandag beginnen de colleges, ben heel benieuwd hoe dat zal zijn! ik hou jullie op de hoogte!

xx Rianne

ps: nu ben ik nog vergeten de 2e titel te verklaren: Ha, juf in de soep! De kinders onder ons die vroeger naar huisje boompje beestje hebben gekeken weten wel om welk soort soep het gaat… :P En nouja, ook dat heb ik deze week moeten eten, inclusief een mini stukje kwal, garnaal, oester en reuzechampignon. Ik vond maar even dat ik van alles tenminste 1 hap moest hebben genomen, en ook dat was een overwinning op mezelf!

pps: Mn Nederlandse vodafonenr is dood en vervangen door een hong kong nummer: +852 64310723.

Ik heb inmiddels ook een adres! Deze is als volgt:

Zwaantje Maria van Asperen (niet Rianne!!!!)
c/o International Asian Studies Programme
Office of Academic Links
Chinese University of Hong Kong
Lady Ho Tung Hall
Sha Tin, New Territories
Hong Kong SAR (special administrative region)


en foto’s op http://picasaweb.google.nl/pomicela

  • 06 September 2009 - 15:37

    Aniek:

    Hoi!
    Ik ben blij te lezen dat het allemaal zo goed bevalt. Ik had ook niet anders verwacht van jou. Ik heb ook de foto's bekeken en moet zeggen dat het er allemaal heel groot/druk/mooi en gezellig uit ziet. Ik houd je site in de gaten!
    Liefs en nog veel plezier en ervaringen gewenst, Aniek

  • 06 September 2009 - 16:01

    Myrna:

    Hee Rianne,

    Wat leuk dat je al zoveel mensen hebt ontmoet in Hong Kong! Ik geloof het meteen als je zegt dat het heel vermoeiend is! Wel fijn dat je al leuke mensen om je heen hebt! Het is echt leuk om steeds je verhaaltjes te lezen, hoef ik niet steeds alles aan Bronya te vragen haha Nou geniet er lekker van! En wat je heimwee betreft, voor je het weet is Sangharsh er weer! :D

    Xxx Myrna

  • 06 September 2009 - 16:15

    Anna:

    Hee!

    Leuk om je vandaag even via msn gesproken te hebben! De foto's zijn echt supervet! De campus ziet er echt netjes uit zeg, leuk! En je kamergenootje ziet er ook heel aardig uit!
    Fijn dat je het zo leuk daar hebt, en dat je ons blijft updaten met belevingen en foto's!
    Veel plezier met je eerste colleges morgen.

    Liefsx Anna

  • 06 September 2009 - 18:01

    Conny:

    maak je ook foto's van de campus als daar 20.000 chinezen + 450 exchangers rondlopen.........ben heel benieuwd.

    wat een verhaal en indrukken allemaal weer. Maar t blijft genieten om t te lezen

    groet
    Conny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hong Kong, Hong Kong

4 maanden HK!

Recente Reisverslagen:

06 Januari 2010

Gelukkig nieuwjaar!!

21 December 2009

Cheng Chau, Macau en deadlines

09 December 2009

Beijing! :D

14 November 2009

Teaching in China programme!

09 November 2009

De reis door India en Nepal op weg naar Delhi
Rianne

Welkom op mijn weblog! Deze blog ben ik begonnen toen ik 4 maanden in Hong Kong ging wonen en studeren. Ik ben de blog blijven gebruiken voor andere reizen. Groeten, Rianne van Asperen

Actief sinds 12 Aug. 2009
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 36496

Voorgaande reizen:

30 Juni 2014 - 14 Juli 2014

New Business Challenge Ghana

11 Januari 2013 - 10 April 2013

Afstudeer-onderzoek in Tanzania

01 Augustus 2012 - 18 Juli 2012

Kenia & eerlijke handel

25 Augustus 2009 - 24 December 2009

4 maanden HK!

Landen bezocht: